دستور تهیه, معرفی محصول

داستان تولید سس تاباسکو و شهرت جهانی آن

سس تاباسکو

تولید در زمینه مواد غذایی یکی از مشاغلی است که هیچ گاه تعطیلی ندارند و رکود در آنها بسیار کم است. در واقع همیشه برای خرید محصولات غذایی تقاضا وجود دارد. تولید کنندگان نیز همواره در پی تولید و عرضه محصولات جدید هستند.

چاشنی‌ها و ادویه‌ها نیز یکی از محصولات پرطرفدار هستند، زیرا تمام طعم لذیذ یک غذا به چاشنی دهنده‌ها مربوط است. امروز قصد داریم شما را با یک چاشنی تند به نام سس تاباسکو (TABASCO) آشنا کنیم.

معمولا تمام افراد علاقه‌مند به غذاهای تند این این سس را می‌شناسند، هرجا که سخن از یک سس تند باشد اولین سسی که به ذهن میرسد، تاباسکو است که چند قطره از آن کافیست تا غذا تند شود.

سس تاباسکو سالیان زیادی است که تولید می‌شود، در این مقاله با تاریخچه و طرز تهیه این سس آشنا می شوید.


تاریخچه سس TABASCO

ادموند مک آی لهنی یک بانکدار آمریکایی بود که طعم غذاها برای او یکنواخت و تکراری شده بود، به همین جهت او تصمیم گرفت که یک طعم دهنده تند درست کند تا غذاهایش چاشنی تازه ای به خود بگیرند.

به گفته برخی، مک آی بذرهای فلفل را از یک سرباز اهل نیو اورلئان گرفت و سپس آن ها را در زمین کاشت. در هنگام برداشت محصول، او از طعم بسیار تند این فلفل‌ها حیرت زده شد. مک آی لهنی که عاشق فلفل بود، فکر ساخت یک سس به سرش زد.

او ابتدا دانه‌های فلفل را کوبید و با سنگ نمک ترکیب کرد، بدین ترتیب یک مخلوط تند حاصل شد که آن را در شیشه‌های ادکلن مصرف شده ریخت. پس از یک ماه که این شیشه‌ها در آفتاب قرار گرفته بودند به آنها سرکه اضافه کرد و یک ماه دیگر در آفتاب ماندند.

وقتی پس از یک ماه درب این شیشه‌ها را باز کرد و در غذا از آن استفاده نمود، طعم تند آن مک آی لهنی را حیرت زده کرد.  وی برای باخبر شدن از نظرات دیگران چند شیشه از این سس تند را در میان دوستان و اقوام پخش کرد.

استقبال دوستان و فامیل باعث شد ایده تاسیس یک کارخانه سس تند متولد شود. او در سال 1968 اولین کارخانه سس تند را با دستور تهیه خاص خود راه اندازی کرد. با گذشت زمان و تولید انبوه طرفداران این سس جهانی شدند.

حال کارخانه TABASCO در جزیره ای به نام اوری در لوئیزیانا ایالات متحده آمریکا قرار دارد و سس تاباسکو در بیش از 160 کشور به فروش می‌رسد.

تاریخچه سس تاباسکو

مزرعه فلفل تاباسکو در جزیره اوری


طرز تهیه سس تاباسکو

همانطور که بالاتر گفته شد، این سس از یک فلفل بسیار تند ساخته می‌شود. در زمان گذشته همه فلفل‌های مورد استفاده در تاباسکو در جزیره اوری کشت می‌شدند، اما امروزه از فلفل‌های این جزیره برای تولید بذر این فلفل استفاده می‌شود و بذرها را برای کشت و تولید انبوه به مناطق دیگر ارسال می‌کنند.

آمریکای مرکزی و جنوبی از مناطقی هستند که این فلفل بسیار کشت می‌شود. شرایط آب و هوایی این منطقه باعث شده است که تولیدکنندگان خیالشان از دسترس بودن فلفل در کل سال راحت باشد.

هنوز هم برای تهیه این سس از همان دستور قدیمی، البته با کمی تغییر استفاده می‌شود :

در مرحله اول برای تولید این سس تند، فلفل‌ها را با دست می‌چییند که مطمئن شوند تمام فلفل‌ها رسیده است، زیرا اگر فلفل‌ها کامل نرسیده باشند آن تندی خاص را ندارند.

زمانی که چیدن تمام شد در همان روز فلفل‌ها را خرد می‌کنند و پس از ترکیب با نمک، آنها را در بشکه ‌های بزرگی می‌ریزند.

در دستور اولیه پس از این مرحله یک ماه صبر می‌کردند، اما امروزه ترکیب فلفل و نمک به مدت سه سال در این بشکه ها و در انبار باقی می‌ماند.

پس از سه سال این مواد را که حالا کاملا له شده‌اند از صافی عبور می‌دهند تا پوست‌ها و دانه‌ها جدا شوند، سپس به مایع حاصل، سرکه مقطر را اضافه میکنند و به مدت یک ماه در بشکه نگهداری می‌کنند.

در مدت این یک ماه گاه گاهی این مخلوط را هم می‌زنند. پس از گذشت یک ماه به وسیله دستگاه، آنها را در بطری‌های شیشه‌ای می‌ریزند و روانه بازار می‌کنند.


خواص سس تاباسکو

سس تاباسکو علاوه بر اینکه یک چاشنی خوشمزه برای غذا است خواص و فواید زیادی دارد. این سس سرشار از ویتامین های گروه C ، کلسیم ، پتاسیم ، آهن ، فسفر و سدیم است که مصرف آن باعث تقویم سیستم ایمنی بدن و افزایش گردش خون در بدن می شود. از طرفی آنتی اکسیدان موجود در سس فلفل TABASCO می تواند تا حدودی از ابتلا به بیماری های خود ایمنی جلوگیری کند.


تولید سس TABASCO در انواع مختلف

انواع سس تاباسکو

انواع سس تاباسکو

امروزه انواع مختلفی از این سس تند وجود دارد. هرچقدر مدت زمان انتظار برای له شدن فلفل‌ها بیشتر شود، طعم سس بهتر است. در حال حاضر این شرکت سس‌هایی را در بازار می فروشد که هشت سال برای له شدن آن ها زمان گذشته است.

برخی از سس‌های این شرکت به شرح زیر است، اما هیچ کدام مانند سس تند اصلی سه سال انتظار را ندارند :

  • سس قرمز اصلی
  • سس سیر
  • سس تند و شیرین
  • سس تند به سبک بوفالو
  • سس فلفل بو داده
  • سس فلفل روکوتو
  • سس فلفل سبز
  • سس فلفل دودی

مقالات مرتبط :

سس ناندوز چیست و طرز تهیه آن چگونه است؟

تاریخچه سس هاینز و طرز تهیه آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *