مناسبت‌ها

تاریخچه و روز جهانی شکلات

روز جهانی شکلات

شکلات یکی از پرطرفدارترین خوراکی‌ها در  سراسر جهان به حساب می‌آید که ماده اصلی سازنده آن کاکائو است.

برخلاف اصطلاحی که در بین مردم رایج شده است، شکلات فقط شامل تنقلات خوشمزه ای می شود که از دانه های کاکائو به هر صورتی تهیه می شوند.

شکلات‌ها معمولا انرژی زا هستند و از موادی مانند شیر، کاکائو و کره ساخته می‌شوند.

این خوراکی خوشمزه در بین مردم از چنان اهمیتی برخوردار است که یک روز از سال را به نام روز جهانی شکلات نامگذاری کرده‌اند.

هفتم ژوئیه روز جهانی شکلات است.


تاریخچه شکلات

این خوراکی انرژی زا و پرطرفدار حدودا قدمتی 5000 ساله دارد. برای اولین بار در سال ۱۵۵۰ میلادی قاره اروپا شکلات را به سراسر جهان معرفی کرد و هرسال این اتفاق را جشن می‌گیرند.

البته روز شکلات در اروپا و آمریکا متفاوت است. اروپاییان 7 ژوئیه را روز شکلات می‌دانند، اما مردم قاره آمریکا روز سیزدهم این ماه را روز شکلات می‌دانند.


پیشینه شکلات در ایران

شکلات در بین مردم کشور ما نیز طرفداران زیادی دارد. این خوراکی پس از ورود به داخل کشور مورد استقبال مردم قرار گرفت اما تولید شکلات در داخل کشور پیشینه طولانی ندارد و اولین کارخانه های شکلات سازی در سال ۱۳۲۲ در کشور ساخته شدند. اما امروزه کارخانه شکلات سازی در خود کشور وجود دارد اما متاسفانه به دلیل برخی مشکلات، کارخانه‌های شکلات سازی در ایران تنها اندازه ۵۰ درصد ظرفیت خود را تولید می‌کنند.

هر سال معمولاً ۲۰ درصد از شکلات‌هایی که در داخل کشور تولید می‌شوند به خارج از کشور ارسال می گردد.


شکلات و جنگ جهانی اول

شکلات از سالهای بسیار قبل در بین مردم شناخته شده بود و استفاده می شد. اما یک سری از اتفاقات و رخدادها در پیشرفت شکلات‌ها تاثیر بسزایی گذاشتند. به طور مثال جنگ جهانی اول توانست به پیشرفت شکلات‌ها کمک کند.

در آن زمان به سربازان و جنگجویان شکلات‌ داده می شد. علت استفاده از شکلات به سربازان این بود که آنها هم فضای کمی را اشغال می کنند و حمل و نقل راحت تری دارند و هم این که می توانند تا حد زیادی انرژی سربازان را افزایش دهند.

پس از جنگ جهانی سربازانی که مشغول به جنگ و مبارزه با دشمنان بودند به کشور های خود بازگشتند و از آنجایی که طعم و مزه شکلات‌ها مورد پسند سربازان قرار گرفته بود، نزد اطرافیان و دوستان خود از این خوراکی خوشمزه تعریف می کردند و به همین علت مردم عادی هم برای خوردن این شکلات تمایل پیدا کردند و به همین ترتیب شکلات مورد استقبال مردم قرار گرفت.

چندین سال است که شکلات‌های خارجی در ایران بسیار محبوب شده اند. یامی کالا به عنوان فروشگاه اینترنتی محصولات خارجی، انواع شکلات خارجی از جمله شکلات صبحانه نوتلا را در سبد محصولات خود دارد. با خرید از یامی کالا شکلات خود را درب منزل تحویل بگیرید و نوش جان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *