دستور تهیه

طرز تهیه قهوه لاوازا

تهیه قهوه لاوازا

قهوه لاوازا را نیز مانند قهوه های دیگر، می توانیم با ابزار گوناگون و به روش‌های مختلف درست کنیم. این ابزارها و روش‌های رایج در تهیه قهوه لاوازا، قوری موکا، اسپرسو ساز، حل کردن در آب و به صورت سینگل سرو می‌باشد.

در اینجا، به توضیح مختصری از هر کدام از این موارد، می پردازیم.


تهیه قهوه لاوازا با قوری موکا

طرز تهیه قهوه لاوازا

قوری موکا

قوری موکا، ابزاری است که به صورت الکتریکی یا قرار دادن روی شعله گاز، قهوه درست می‌کند. این ابزار با کمک بخار آب داغ، باعث دم کشیدن قهوه می شود.

موکا، نام یکی از شهرهای ایتالیا می باشد و خود قوری موکا،توسط یک مهندس ایتالیایی، در سال ۱۹۳۳ ساخته و سریعاً یکی از اجزای ثابت فرهنگ ایتالیایی شد. بعد از ساختن این وسیله، مهندس ایتالیایی، ساخت این محصول را که موکا اکسپرس نامیده می شد، ادامه داد.


تهیه قهوه لاوازا با دستگاه اسپرسوساز

نحوه تهیه قهوه لاوازا

اسپرسوساز

یک اسپرسو ساز با رساندن آب به نزدیک نقطه جوش، قهوه را دم می کشد و سپس این قهوه از یک صافی عبور کرده و چیزی که می ماند، یک ماده غلیظ، به نام اسپرسو است.

اولین اسپرسو ساز، در سال ۱۸۸۴، توسط موریِندو، در شهر تورین ایتالیا، اختراع شده و به ثبت رسید. در سال ۱۹۰۳، مدل پیشرفته‌تر این دستگاه، توسط بِزرا، طراحی و توسط یک کارخانه دار، خریداری شد. او به تولید این محصول در کارخانه خود، در شهر میلان پرداخت.

اسپرسوساز ممکن است همچنین دارای قطعه ای برای جوشاندن مایعات مانند شیر باشد، که از آن برای کافه لاته یا کاپوچینو استفاده می‌شود.


تهیه قهوه لاوازا به صورت سینگل سرو

تهیه قهوه لاوازا به صورت سینگل سرو

همانطور که از اسمش پیداست خدمات یک نفره یا یک شات ارائه می دهد. هدف اصلی قهوه سینگل سرو، آن است که میزان استفاده برای یک نفر یا یک فنجان مشخص باشد و نیاز به اندازه گیری دوباره نداشته باشد. همچنین بقیه محتوای قهوه دست نخورده و محافظت شده باقی می‌ماند.

این روش به صورت‌های گوناگون نمود پیدا کرده است. قهوه کیسه‌ای، پودری و کپسول قهوه، از ابزارهای رایج استفاده از این روش هستند.


قهوه کیسه‌ای

قهوه کیسه ای چیزی شبیه به چای کیسه ای است. یعنی پودر قهوه درون یک فیلتر کاغذی قرار دارد.


کپسول قهوه

فرق کپسول قهوه و قهوه کیسه‌ای در آن است که قهوه، درون یک محافظ آلومینیومی یا پلاستیکی، به جای یک فیلتر کاغذی قرار دارد.هر دوی این موارد به اندازه یک فنجان قهوه یا یک سینگل یا یک شات قهوه، مورد استفاده قرار می گیرند.

فراموش نکنید که برای استفاده از قهوه‌ی کیسه ای و کپسول قهوه هم، نیاز به یک دستگاه دارید.

استفاده از کپسول قهوه رایج تر از قهوه کیسه ای می باشد و یکی از دلایل آن این است که عطر و طعم قهوه را حفظ می‌کند.


پودر قهوه

از پودرها برای حل کردن در آب داغ استفاده می‌شود؛ یعنی قهوه به صورت پودر در آمده و سپس آن را درون آب داغ می ریزیم، هم می زنیم و از آن استفاده می کنیم. این روش امروزه به دلیل آسان و سریع بودن، بسیار محبوب است.


تهیه قهوه لاوازا به روش ایتالیایی

ایتالیایی‌ها به سختی می‌توانند قهوه را یک نوشیدنی ساده بدانند، چراکه برای آن‌ها بیشتر از این اهمیت دارد. قهوه برای آن‌ها رسم و رسوم ملی و تاریخچه آن‌هاست که به آن، به دیده احترام نگاه می‌کنند.

برای آنها کافه دم کشیده سنتی، با آب درست نمی‌شود، بلکه با شیر درست می‌شود و سپس بلافاصله از صافی به درون فنجان می‌ریزند و شکر را نیز جداگانه سرو می‌کنند. برای تهیه این قهوه مراحل زیر را انجام دهید.

  • قهوه لاوازا مورد علاقه خود را در یک قوری قهوه بریزید،
  • سپس آن را در شیر سرد ریخته و به نقطه جوش برسانید.
  • قبل از نوشیدن، بگذارید یک دقیقه در همان حالت بماند.
  • حال از مزه خارق العاده آن و عطر یک قهوه ایتالیایی کلاسیک، لذت ببرید!

شما می‌توانید با جابجا کردن شیر با بستنی شیری هم، یک قهوه ایتالیایی درست کنید! یک اسپرسو معمولی که با مواد جدیدی ترکیب شده است، می‌تواند مزه شگفت‌انگیز و خارق‌العاده‌ای بدهد.


تهیه قهوه لاوازا سرد

دستور تهیه قهوه لاوازا

همه‌ی قهوه خورها صرفاً قهوه داغ دوست ندارند، بلکه خیلی‌ها عاشق قهوه سرد هستند. برای درست کردن قهوه لاوازا سرد مراحل زیر را انجام دهید :

1. به ازای هر فنجان اسپرسو، ۲۰ گرم شکلات در نظر بگیرید،

2. شکلات را در آب ذوب کنید و درست یک لحظه قبل از جوش آمدن، آن را در قهوه‌ی در حال جوشیدن بریزید.

3. یک دقیقه صبر کنید و سپس مخلوط را سرد کنید. بوی آن مست کننده است.

4. نصف آن را در یک لیوان ریخته و نصف دیگر را با یخ پر کنید و سپس میل کنید.

به این نکته توجه کنید که خامه و شکر برای یک قهوه ایتالیایی سرد، به طور جدا سرو می‌شود.


چند نکته در تهیه قهوه لاوازا

یکی از لحظات بسیار حساس در آماده کردن قهوه، انتخاب آب است. به طور ایده آل، شما به یک آب نرم که کمترین میزان آهک را دارد، نیازمند هستید.

یکی از راه‌هایی که به شما کمک می کند یک قهوه لوکس درست کنید، این موضوع است که بعد از خرید و نگهداری، چگونه آن را ذخیره و نگهداری می‌کنید.

بعد از اینکه یک بسته از قهوه لاوازا را باز کردید، آن را در محیطی بدون نفوذ هوا قرار دهید و حتماً باید در جایی باشد که از طعم و بوی سایر غذاها دور باشد، چرا که قهوه مانند یک اسفنج، این طعم و بو را به خود جذب می‌کند. این موضوع تاثیرات بد بسیار زیادی بر روی طعم و عطر آن دارد.

در مورد ظرفی که قرار است قهوه را در آن دم کنید، فراموش نکنید که آن ظرف از قبل بوی ماده دیگری ندهد و یا آن را با مواد شوینده معطر نشسته باشید.

[aparat id=’MWACg’]


همچنین بخوانید : طرز تهیه قهوه ترک مهمت افندی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *